Az oldal sütiket(cookie) használ, a kezelése itt olvasható. Az adatvédelemről itt olvashatsz.

Termékek Menü

Retro High Tech: BMW

Archívum - Retro High Tech: BMW - 2011 október 11.

Időről időre fura szerkentyűk keverednek el hozzánk...

 

A múlt héten például - nem kevés szájtátás és hümmögés után - ezt a kevés kilométeres 1997. körüli BMW masinát vizsgáltuk át.

Mindannyian tudtuk, hogy létezett a típus. Sőt most is létezik a cég nevén futó kerékpár.

Valamennyire "meg is hirdették" akkoriban, csak hát az ára (5000 USD-től találtam rá hivatkozást), ár/értékének aránya, no meg a működése, tartóssága és a cég jártassága a hegyikerékpárok világában volt mindössze kérdéses. Sok-sok elbizonytalanító tényező együtt. Nem is lett belőle bestseller, de technikatörténeti csemegeként mindenképpen számon tartandó!

Ez a darab a - valószínűsíthetően - minimális használat miatt remek állapotban került kezeink közé.

Nem kotyogott a kissé bizarr kinézetű hatalmas gumi (elasztomer?) pogácsákkal megtámogatott hol Tele- hol Paralever néven futó első rugózás (pedig igen minimálisnak tűnik a csapágyazás), melyet a motoroknál a fékezés miatt történő előrebillenés kiküszöbölésére alkalmazott a cég.

Itt még ugyan első generációs Shimano Deore XT V-fékszettet találunk, ami talán nem okoz akkor bemozdulást, mint egy huszon-harminc centis tárcsa, de értjük a törekvéseket.

A hátsó traktust is méretes gumihalom tartja kordában, állítható csillapítással, előfeszítéssel:

Csuklóhegyek, forgópontok mindenütt:

Legalább nem kell aggódni, hogy kiesik a kulacs - annak ugyanis nincs helye a vázon...

Hátul URT (Unified Rear Triangle) rendszerű rugózásba botlunk.

Ez az a rendszer, melynél a hajtómű is a rugózás része. Izgi lehet(ett), a folyamatos középcsapágy-nyereg távolság változás menet közben!

Így néz ki egyben a "system":

Megemelve egész jó súlyban volt, mégis alumínium majd mindene - de nem akasztottuk fel a halmérlegünkre.

Azért annyira nem lehetett hardcore a célközönség - gatyaszárvédős XT hajtómű...

És a - remélhetőleg utólagos felszerelésű - dinamós lámpásgyűjtemény:

Bizony, akinek megy az 5 fokozat (+ rükverc), az nem biztos, hogy ura a 24-nek. Semmi gond, itt a segédlet a felső csövön!

A slusszkulcshoz/autóhoz tartozó önbizalom átmeneti elvesztése esetén csak le kellett pillantani a stucni behúzó kupakra:

És mindenki tudta ki az úr az erdőben, a bicikliúton.

No, de ez a szöveg vajon mire utalhat?

Tudjuk a megoldást! A bicaj összecsukható:

Egyszer és mégegyszer!

Hoppá, mi? Így már bármelyik járgány hátsó ülésén elfér.

A gépből háromféle felszereltség, kialakítás létezett. Top Tech, High Tech és Super Tech.

A "miénk" a szerény High Tech verzió volt.

Itt van egy Super Tech, XTR-rel, rugós rugózó elemekkel:

Aki pedig játszani (is) szeretett volna vele (vagy magával vinni az irodába, asztaldísznek), az megvehette összeragasztható makett változatban is:

S ha ügyesen barkácsolt, nem maradt el az áhított eredmény: