Retro High Tech: BMW
Időről időre fura szerkentyűk keverednek el hozzánk...
A múlt héten például - nem kevés szájtátás és hümmögés után - ezt a kevés kilométeres 1997. körüli BMW masinát vizsgáltuk át.
Mindannyian tudtuk, hogy létezett a típus. Sőt most is létezik a cég nevén futó kerékpár.
Valamennyire "meg is hirdették" akkoriban, csak hát az ára (5000 USD-től találtam rá hivatkozást), ár/értékének aránya, no meg a működése, tartóssága és a cég jártassága a hegyikerékpárok világában volt mindössze kérdéses. Sok-sok elbizonytalanító tényező együtt. Nem is lett belőle bestseller, de technikatörténeti csemegeként mindenképpen számon tartandó!
Ez a darab a - valószínűsíthetően - minimális használat miatt remek állapotban került kezeink közé.
Nem kotyogott a kissé bizarr kinézetű hatalmas gumi (elasztomer?) pogácsákkal megtámogatott hol Tele- hol Paralever néven futó első rugózás (pedig igen minimálisnak tűnik a csapágyazás), melyet a motoroknál a fékezés miatt történő előrebillenés kiküszöbölésére alkalmazott a cég.
Itt még ugyan első generációs Shimano Deore XT V-fékszettet találunk, ami talán nem okoz akkor bemozdulást, mint egy huszon-harminc centis tárcsa, de értjük a törekvéseket.
A hátsó traktust is méretes gumihalom tartja kordában, állítható csillapítással, előfeszítéssel:
Csuklóhegyek, forgópontok mindenütt:
Legalább nem kell aggódni, hogy kiesik a kulacs - annak ugyanis nincs helye a vázon...
Hátul URT (Unified Rear Triangle) rendszerű rugózásba botlunk.
Ez az a rendszer, melynél a hajtómű is a rugózás része. Izgi lehet(ett), a folyamatos középcsapágy-nyereg távolság változás menet közben!
Így néz ki egyben a "system":
Megemelve egész jó súlyban volt, mégis alumínium majd mindene - de nem akasztottuk fel a halmérlegünkre.
Azért annyira nem lehetett hardcore a célközönség - gatyaszárvédős XT hajtómű...
És a - remélhetőleg utólagos felszerelésű - dinamós lámpásgyűjtemény:
Bizony, akinek megy az 5 fokozat (+ rükverc), az nem biztos, hogy ura a 24-nek. Semmi gond, itt a segédlet a felső csövön!
A slusszkulcshoz/autóhoz tartozó önbizalom átmeneti elvesztése esetén csak le kellett pillantani a stucni behúzó kupakra:
És mindenki tudta ki az úr az erdőben, a bicikliúton.
No, de ez a szöveg vajon mire utalhat?
Tudjuk a megoldást! A bicaj összecsukható:
Hoppá, mi? Így már bármelyik járgány hátsó ülésén elfér.
A gépből háromféle felszereltség, kialakítás létezett. Top Tech, High Tech és Super Tech.
A "miénk" a szerény High Tech verzió volt.
Itt van egy Super Tech, XTR-rel, rugós rugózó elemekkel:
Aki pedig játszani (is) szeretett volna vele (vagy magával vinni az irodába, asztaldísznek), az megvehette összeragasztható makett változatban is:
S ha ügyesen barkácsolt, nem maradt el az áhított eredmény: