DózerTech 2016 - Az új kaszálógép - Specialized Diverge Sport A1
Ujjé, végre!
Eldőlt!
Még idén lett jövő évi - erre nem is számítottam - dózerbringám. Pont jókor, mert éppen kiimádkozták alólam a szeretett Jake-emet. Kicsit úgy is éreztem magam, mint a mesehősök...
(Fotó az internetről.)
De csodák, csodája, nem maradtam, nem maradok bicaj nélkül!
Mert egyszercsak, kedd délután... betoppant Balázs Úr, illetve Tibibá, mert Ő hozta be a kocsiból, mármint a dobozt... szóval egy nagy doboz érkezett a boltba:
Benne a szerkentyű, ami olcsóbb lett, mint előzőleg beszéltük, aztán hamar ki is derült, hogy miért. Ez nem a tavalyi (idei?) Tiagra-s, hanem az idei (jövő évi?) Sora felszereltségű, azaz az alapnál is alapabb modell!
(Gyári fotó.)
Sebaj, mert mindenki (kerékpárgyártók, ismerősök, család) nagy szerencséjére nekem nincsenek különös igényeim. A váz-villa legyen meg, aztán lehet rá építkezni!
Nem is tököltem sokáig, szerencsésen sikerült beiktatnom a napi "munka jellegű" tevékenységeim közé a kerékpár(át)építést. Az eredmény:
Szebb nem lett, de randább igen. (Tudom, a nyereg, meg a...)
No, ami egyből feltűnt, hogy a váz kicsi. Mármint kompakt. De nagyon:
56-os, de nagyon aprónak láttam elsőre. Meg másodjára is. Pedig ennek van 565mm-es felsőcsöve, ami a lényeg. Nem a nagyobbnak. De aztán... fogtam magam és elkezdtem képeket keresgélni összerakott bicajokról a típusból, s hirtelen teljesen megnyugodtam. Ezek szerint csak meg kell szoknom, hogy a 350mm-es nyeregcső majd' teljesen kilóg - persze a jelzés még a vázban van.
Az eleje sem egy torony szerencsére, így nem lesz tériszonyom. Egyelőre bent hagytam az alátétek mindegyikét a kormányszár alatt, de lehet, hogy eljön majd a "slamming" ideje....
Egy remekbeszabott karbon villa (alunyakkal) tompít... van még benne Zertz rugózó elem is (gumibak?):
Kérdés, hogy ez jelentős kényelmet jelent-e az eddigi acél (CrMo) villával szemben...? Tömegben biztos nyertem pár grammot.
És egy tárcsafékkonzolt, rajta a lényeggel - az egész bringaváltás lényegével, miszerint mostantól trendet követek: Tárcsafék!
Gyorsan egy kép a külsőről - ilyen alacsonymintás dózerkülsőm (és ilyen keskeny, 28mm-es) még nem volt, nagy izgatottan vágok neki a terepezésnek vele! Van benne defeketvédelem is.
A kerékszettről vagy jót vagy semmit. Egyelőre úgy vélem, hogy egy igen nehéz, távol-keleti készlet került a kerékpárba. Cserébe kevés benne a küllő és aero, de az meg minek, terepre? Legalább agyalhatok valami fejlesztésen!
A vázat tovább vizslatva nagy örömök értek: kívül vezetett váltóbovdenek, és belül vezetett hátsófék bovdenezés (ami hosszanti szálas tokban fut, tehát roppant merev - kell is):
Azért örülök, illetve nem estem kétségbe a vázban futó egy szál bovden miatt, mert nem kell ripityára kapni a bringát, ha szálat/házat szeretnék cserélni. Ugyanis, egy kis ajtón keresztül kényelmesen hozzáférek az alsócső belsejéhez:
S ha már itt, lent vagyok - elvigyorodtam, hogy nincs PressFit furfang sem:
A hátsó traktus, azonkívül, hogy kompakt, mint a veszedelem, még girbe-gurba is - mondjuk ez az egész bringára igaz, talán a nyeregvázcső egyenes, de lehet, hogy az sem...
Teljesen biztos, hogy ez a kajlaság mindent csillapít. Nem lesz itt zsibbadó alfél, recsegő csigolyák! Ezt már a fotelből is megmondom, előre!
A Jake-hez képest összement a vezetőállás is - "csak" 420mm-es a kormány, amit nem bánok, mert nem igazán volt szükségem (minimum vállaimmal) a széles (440mm-es) kormányra, belátom. A stucnit, azt egyből kicseréltem a Józsi szekrényéből kilopott 120mm-esre (ebből viszont csak 110mm-es volt benne), hogy kellően el tudjak nyúlni az 5-6-7 órás robogások alatt. Örömmel tapasztaltam azt is, hogy a váltóbovdenezés nem rejtetten, a bandázs alatt fut, hanem még a "klasszikus" módon, a levegőben, keresztbe előttem - még egy szerelési nehézség kilőve. Ezek nagyon fontos "apróságok" (dehogy apróságok), mert ez a bicaj fog kapni vízet-sarat-havat-latyakot (sót talán nem), s a könnyű szervízelhetőség elsődleges. Ezért nem is rajongok a komolyabb szettel szerelt masinákért. A bandázs vagy géllel "dúsított" (felül legalábbis), vagy van alatta gél csík, minden esetre roppant kényelmes.
A váltásról sokat nem éri meg beszélni, írni - "bézik" Shimano Sora, 2x9. Kompakt ez is - minden kompakt most már... - elől 50/34, hátul... de hátul, jujjj: 11:32-es mtb sor pörög az agyon! Azta' - ez azért keményen érintett. Most aztán lesz túl könnyű és igen kemény áttételem is... csak közben a kiosztás... hát az durva. Akkorák az ugrások, hogy lényegében lehetetlen egyenletes teljesítményt nyomni. Illetve lehet, csak akkor egyszer épp erőtfejlesztek, egyszer meg sprintelek... Számolgattam is.... ha egyet váltok hátul, s tartani próbálom ugyanazt a wattot, akkor akár 15 RPM is lehet a különbség a pedálfordulatban. Hmmm... ez a sor, remélem hamar elkopik, s akkor felpakolok egy 11:28-ast, vagy 12:27-est (igaz, akkor már nem lesz gyors áttételem)... esetleg egy 11:26-ost (akkor meg tényleg kemény, akarom mondani erős leszek hamarosan).
Az átdobót egy vaskos aluminium konzol tartja. Ez elég merev lesz, s talán le sem töröm egyhamar...
Hű, a tárcsafékekről - azon kívül, hogy vannak - nem is regéltem még. A legfontosabb, hogy mechanikus (bovdenes) TRP SPYRE-C (ahogy olvasható is) készülékek, melyek 2, azaz két (!) oldalon mozgatják a fékbetéteket:
Félrekopás, utánállítási lehetetlenség? Ugyan már! Semmi, semmi, csak fékhatás, de az már egyből az elejétől. Tényleg, talán 2-3 fékezés kellett, s már "be is kopott" a rendszer. Szuper! Jöhet a lejtő, a dagonya, a dagonyás lejtő!
Hogy ne unatkozzam menet közben - bár nem szoktam, mert mindig találok valami izgalmas "új" utat - a bringa tele van blickfang-okkal:
Van olyan is, amit csak menet közben (felülről) fedeztem fel...
S van egy bónusz is - ez a hozott anyagok egyike:
Naná, hogy a neonzöld matricás wattmérőm nélkül nem tekerek egy fordulatot sem!
Meg a barnás kolorittal ellátott (egyszer falevél mintás volt ám) Flite nyerget sem tenném a fiókba:
Alatta ott a bőrönd, ami betyár ocsmány ez tény, de benne van 3 belső, olaj, szerszámkészlet, 3 db gumileszedő, pótláncdarab, patentszemmel és egy kis géprongy is. Ezen cuccok nélkül egy tapodtat se!
A 4 éves, de még mindig jól tartó Elite kulacstartók és a pleisztocén kori 959-es Shimano SPD pedálok tették teljessé a műszert.
Hogy egyesek nehogy azt gondolják megfosztom őket az élvezetek felétől, itt egy kép a bringa másik, árnyékos oldaláról:
S búcsúzóul pár életkép. Egyből kipróbáltam, hogy milyen rajta szaloncukrot enni menet közben 60-al:
Mostantól ezt a jobbvádli-képet fogjátok látni.:
Kiváncsi vagyok, hogy a bringa is olyan jól fogja bírni, mint a kilencedik (!) szezonjukat taposó (...) Expert Carbon cipőim...?
És itt az új elsőkerék-kicsitavillából is látkép, mely bearanyozza majd írásaimat:
Dózerre fel!