Az oldal sütiket(cookie) használ, a kezelése itt olvasható. Az adatvédelemről itt olvashatsz.

Termékek Menü

Haladó szellemben - Scott Scale 29 Expert

Archívum - Haladó szellemben - Scott Scale 29 Expert - 2012 március 24.

Mi mozog, a mi mozog a... a szikla mögött?

 

A válasz könnyen kitalálható. Nem bírok a seggemen ülni, na!

Ebben az "ingerszegény" környezetben mindig van valami... amire lehet költeni...

Voltam én már korábban is haladó szellemű... igen, például 1997-ben:

De a jelenlegi fejemmel is jól meg tudom indokolni, hogy nekem most mennyire nagy szükségem volt egy újabb befektetésre. Hiszen itt a karbonkorszak, meg a (3x)10-es váltórendszer, egy újabb tárcsafék és még ki tudja mi minden.

A 29er mozgalmat nem említem, mert aki ismer az tudja, aki meg nem, az most fogja megtudni, hogy 2005. ősze óta próbálkozom elmélyülni a témában több-kevesebb sikerrel. Ha jól számolom, ez a nyolcadik 29er mtb kerékpárom.

Kenjük tehát inkább a karbonra. Tavaly már volt egy rövid próbálkozásom a "műanyagos" mountain bike megszeretésével. Mit mondjak? "Nem jött be." Ergo egy évvel tovább maradtam a kedvelt scandium ötvözetnél. Aztán a tél közepén beleugrottam egy karbon országútiba (lásd korábbi Probike Life írás: Olcsójános). Az viszont meggyőzött. Már van is benne kilométer és élmény szépen, pedig csak mostanság vettem használatba igazán.

A 10-es váltórendszer nem különösebben birizgálta a fantáziámat, de ebben a kategóriában mostanság már nehéz elkerülni a megszámlálhatatlan fokozatot. Hát legyen!

Mindehhez hozzájön a teleszkópos (100mm rugóút) lehetőség. Nem bírtam ellenállni.

Hohó, most jövök rá, hogy az új egyleti gúnyák színkombinációjához is passzolni fog a dizájn - majd meglássátok!

Kezdem a (3x)10-zel:

Ja, lehetne trendibb és 2x10, de nem vagyok én akkora hardcore-elitrészer, hogy mindent csak úgy izomból kitekerjek. talán a láncnak is jobbat tesz, ha van esélye néhanapján egyenese(bbe)n futni. És tetszetős a csökkentett fogszám a nagytányérnál (42) a növelt fogszám a kistányérnál (24) és az emiatt csökkent különbségek elől: 24-32-42.

Nagyon kellemes, nem kell hátul másfelet váltani egy első váltás esetén. (Volt már ilyen jellegű hajtóművem pár éve, 760-as XTR: 24-32-44) És végre tudom használni a nagy lánckereket. Amikor 44-es volt elől 29eren nálam, akkor ritkán került fel rá a lánc. Át is szoktam a 24-36 dupla hajtóműre hamar!

Hátul - remélem - a 11:36-os SLX sor van fenn:

Váltópapucsból a tartalék beszerzése már folyamatban van. Bár a váz papucsai is karbonból vannak - lehet, hogy azokból is kellene egy adag a fiók mélyére?

Némiképp égnek áll a hajam tőle (meg az egész karbon-dologtól), de a világ ebbe az irányba halad úgy látom, én meg sodródok az áramlatokkal.

A gyári kerékgyorszárak gyorsan indulnak a kuka felé, mert a második bringázás alatt már ki is nyílt a hátsó. Csak a Shimano, Mavic - azaz az úgynevezett "belső mechanikás" záraknak van esélye! (Közben Tibibá segítségével már be is épültek az XT zárak)

A bicaj - elvileg - igen rövid láncvillákkal rendelkezik (438mm). Emiatt meg kellett hajlítani a nyeregvázcsövet (mármint gyárilag):

Tény, hogy veszettül lehet haladni a géppel - hogy a láncvillarövidség miatt-e vagy sem... Balázs Úr persze megmondta, hogy ez a tipikus "új bicaj effektus". Lehet, hogy azért van pár dolog, amit az ember huszoniksz év montizás után megérez. Amúgy személy szerint nem vagyok egy nagy "megérző", de erről a bicajról az első tekerés után úgy szálltam le, hogy: "húb....eg"! Jut is eszembe: már mindenki rajtam röhög a boltban (de még én is magamon), hogy mindent elviszek-visszahozok - napokon belül. Keresem az igazit, nem szégyellem bevallani. Talán most! (Azaz: talán most nem hozom vissza.)

Vannak ellenben olyan dolgok, amiket tényleg nem érzek. Ilyen például a "Tapered" kormánycsapágy/villanyak:

De hát ez járt a géphez. Meg a belül vezetett váltóbovdenek. Erre mondják angolszász nyelvterületen, hogy: "pain in the ass". Azt meghiszem. Még jó, hogy a fékcső nem megy belül - láttam már olyan vázat is, na azt kösz...! Mivel rövidítettem a bovdenházakból elől, így ki is próbálhattam, hogy milyen kiütni a BB-PF92-es középrészt. Mert azt egy bovdencseréhez ki kell venni. Ilyen a haladók élete...

Viszont a középrész merevségét azt érzem, de nagyon!

Ez nem duma! Előző karbon mtb próbálkozásomnál ez volt/lehetett a gyenge pont.

És azt tudtátok-e, hogy a váz 4.6mm-t mozog hátul? De tényleg! Dögöljek meg, de ezt is érzem. Sőt! Van az 4.7-4.8mm is!

Csak kell hozzá pár ellapított, ropi támvilla - azaz SDS rendszer.

Szegény teleszkópot nem akartam kihagyni. Jó, kis bányaló Rock Shox Reba RL:

Minden oké egyelőre, a kormányról blokkolást azt annyira nem kívántam (a plusz kar miatt a kormányon), de ebbe is "bele tudtam törődni". Mennyi gondom van, nem?

A 100mm út (+ a 660mm kormány szélesség) igazi repülőszőnyeg élménnyé varázsolja az utazást. Amit az alap-közeli szintű Avid Elixir 5 fékek tudnak megállítani.

Ronda, bumfordi és nehéz. De egyelőre (3.5 óra össz-teszt-idő után) fognak. És elől 180mm-es a HS tárcsa! (Nálam ez újdonság...) Hoppá!

"Kusztomizáció" nem sok történt:

- PD-M540-es pedálok (mert ebből volt otthon épp egy pár, és nehogy már a gyári 520-as legyen)

- félig kopott Racing Ralph 2.25-ös külsők (a gyári, aranyáron mért (21.900,- Forint a hivatalos ára.../db) Tubeless Ready Rocket Ron-okat majd máskor koptatom el - vagy el sem koptatom, csak nézegetem őket)

- SDG Bel-Air Ti nyereg (ez is volt "készleten", szeretem a titánpálcás nyergeket, amúgy nem könnyebb, mint a gyári, de már a negyedik bringámat díszíti, jól "be van ülve", nehogy kimaradjon a jóból)

- adekvát a Scott nyeregtáska is (belső, láncbontó+imbuszok, Tip-Top, pót láncszem; és a pót váltófül is benne lesz)

- két darab Elite gyártmányú (Custom Race?) SCOTT kulacstartó - ezek amolyan on-off és nem a beleszorulós-kierőszakolós jelleggel tartják a kulacsot, ami fontos egy karbonváznál, ha nem akarjuk, hogy egy szezon után kilazuljanak a kulacstartó szemek a csövekből:

Az országútin már beváltak, azt hiszem itt is jó szolgálatot fognak tenni! A kulacs Speci... én kérek elnézést, de ami jó, az jó!

- és a végén a legnagyobbnak (tűnő) sznobság: XT váltókarok:

- a jelen kor legkomolyabb gagyizásával: felfelé fordított stucnival:

Hogy ez utóbbi kettő miért így együtt említődik? Ezért:

A gyári "setup" - SLX váltókarok és lefelé fordított kormányszár. Ez utóbbinak amúgy sem vagyok nagy híve - azaz szerintem nem néz ki jól, még egy 29eren sem, meg nem is érzem kényelmesnek - talicska vagyok és szeretem a felegyenesedett testhelyzetet, akinek meg "emelgeti az elejét"... az... nem jó helyen ül a bicajon! Viszont az SLX karok akkora darab  mechanikával rendelkeznek, hogy minden variációnál beleértek a felsőcsőbe. Egy percig sem tudtam volna úgy kerékpározni sőt aludni sem, hogy bennem a tudat: egy kis bukásnál is becsapódhat a szerkezet (így jár, aki akkorára nő, hogy L vagy nagyobb méretű váz kell neki - M-eseknél szerintem nem fog jelentkezni ez a probléma), teljes mértékben elkaszálva azt. Akkor aztán annyi a garanciának! (Meg nekem is.) Az XT karok szerencsére filigránabbak és kis ráfordítással ugyan, de megoldották a problémámat - tehát most nem ér bele semmi, semmibe! A fenti képen már ez látható. Hurrá!

Innen kezdve:

Motiváció: kipipálva

Edző kerékpár: kipipálva

Edzőtábor: kipipálva

Versenyzős kerékpár: kipipálva

Eredményes szereplés: ?

És még valami...