Sursee - a Neo-Retro
Nnnnya... a mai nappal tényleg beköszöntött az Ősz! Szakadó esőben való bringázás... helyett álmodozás, és cikk irogatás... szegény ember vízzel főz, vízben teker, de nem mindegy mivel!
Bemutatom régi-új téli bringámat. Azért régi-új, mert bizony az utóbbi idők nagy készletbővítésének (másik "vas" érkezése) eredményeképpen, a nyáron beszerzett Gepida téli bicajt még használatba vétel előtt ki kellett árusítsam... s a pincéből elővennem, majd felújítanom az előző két tél tettestársát: SURSEE-t.
Jó kis svejci vas ám ez, olasz csövekből összetákolva... a Tiszántúlról... honnan máshonnan... szóval lomis, na!
Columbus Aelle - ezt találtam róla:
Set for amateur and touring cyclists, built of cold-drawn, microalloyed-steel thin-wall tubing which makes it especially lightweight.
CMn Steel - Weight: 2345 g
http://www.equusbicycle.com/bike/columbus/columbuschart.htm
Pont nekem, amatör & túrázónak való, se nem könnyű, se nem Cr-Mo...
A márkanév... az is tetszik...Sursee - a NeoRetro... a névről egyrészt Zsuzsira, másrészt Suzi-ra (mármint a Quattro-ra) asszociálok. Megvan, nem?
Szegény párát (most már a bringára gondolok megint) csak és kizárólag esőben használtam eddig. Felsárvértezve, hóban-latyakban tocsogva küzdöttem vele novemberektől márciusokig... látszik is rajta. Pontosan megvannak azok a pontok, ahol a rettenet rohadás eredményeképpen, a 0.8-1.0mm vastag acélcsövek várhatóan ketté fognak törni.
Homlokcső (ez speciel 2.3 - 1.55mm vastag), de elég rosszul néz ki:
Alsócső, itt szoktak megnyekkenni a "retro" (érzelmileg kötődött - azaz pincéből előhalászott, rossz méretű, pókhálós) kerékpárvázak:
Hogy a bő 500 éves aluminium bedugós stucniról ne is szóljak... ellenben a kormányt még egyből, a vásárlás után kicseréltem...
A kormánycsapágy már megkapta a magáét (talán rajtam kívül az előző 498 év is segített neki) - pozícióssá vált, de úgy-ahogy lehet még vele kanyarodni. Majd "kiszedem és 10 fokkal odébb ütöm vissza... oszt, akkor megin' jó lesz"... egy ideig.
A felsőcső csak simán elkopott a fékbovdenház alatt:
Ez is egy potenciális "leszakadó" hely - látszik is, hogy van még jócskán a tavalyi sóból a muff környékén:
A láncvillát meg gyönyörűen felpolíroztam a duci télicipő+kamásli kombinációval, hadd vékonyodjon az is!
Minden - téli/retro - gép kötelező kelléke a szanaszét szakadt, penészes-ótvaros Flite nyereg. Sajnos ez már a modern idők terméke, mert Genuine Gel, de amúgy ugyanolyan minőségi módon (nekem szép) rohad el, mint a klasszikusok. Jelzem, ez hozott anyag, azaz énalattam alakult ilyen patinássá.
Essen pár szó a felújíátsról. Van ez a Neo-Retro irányzat... hogy aszongya elővesszük a régi (jobb helyeken jó állapotban megőrzött) acél- esetleg titánvázunkat és ráhajítunk egy minimum Dura-Ace, Super-Record szettet az utóbbi 1-2 év terméséből. Csak be kell írni a keresőbe... és... Itt lehet nézelődni!
Hmmm... nekem ez a neo-retrozás a bevezetőben említett "nehézségek" miatt csak részben sikerült... de egy új Sora hátsó váltó...
9-es Tiagra sor és lánc... meg... Hoppá! Már megint a régiségek... most, hogy takarítottam, látom: VITUS a papucs! Azannya!
És a lehetetlen hátsó váltó bovdenház kiakasztás... lehet kupakot gyártani házilag a nemlétező helyre, csőrrel, szigeteléssel... vagy hagyni a fenébe, mert így is működik!
Ez az átdobó... ez hihetetlen módon még bírja... pedig eredeti 1492-es 105-ös. Szerintem annak köszönheti életben maradását, hogy rendszeresen (minden sós bringázás után) az egész gépet egyszerűen lefújtam valami, kezem ügyében lévő teflonos löttyel... így nem volt lehetősége beragadni.
Az "eredeti" 105-ös szettből még bírja a hátsó agy is (bár nem tudom, hogy az teljesen eredeti-e... mindegy, a bringán lévő cuccokra gondolok, amikkel vettem), a fékek (azok szuperek, mármint látványra, ugyanis lényegében nem fognak a mai kétforgáspontosokhoz képest), a kormánycsapágy (fentebb írtam róla, ki tudja meddig) és a hajtómű...
Ami a két év (tél) alatt kipurcant: egy szett alsócsöves váltókar, egy hátsó felni, egy komplett első kerék, körülbelül 10 pár fékpofa, 2 lánc, egy fogaskoszorú, egy darab hagyományos, állítható Shimano középcsapágy, egy darab 105-ös hátsó váltó, egy kazal bovden és ház, 4 külső, jópár belső, két szett sárvédő... a veszteséglista. De még így is "Gut und Billig" a fenntartása egy ilyen szerkentyűnek. És mindig hazaértem valahogy...
Magamon kívül csak egy embert ismerek, aki 9-es (!) rendszert használt BioPace lánckerekekkel...
Ja, igen - mert a gyári hatos sor helyett kilences szettet kapott a masina! Az eredeti első lánckerekek pedig tökéletesek, már a harmadik lánc fut rajtuk... hogy csinálják? Vagy csinálták, anno...?
És el- illetve vissza érkeztünk a XXI. századi kerékpár-reneszánsz csúcsához - tehát az új idők szele: fékváltókarok!
Végre! Az én téli bringám is fékváltókaros lett! Balra-jobbra! Nem lesz többé alcsócsövön matatás hajnalban a ködben, a hókásás-jégbordás 100-as (tudom, 1-es, de nekem akkor is 100-as) úton, vagy lefelé a tükörjégen Dobogókőről! Óh... nem kell elengednem a kormányt? El sem hiszem!
A régi váltókarok helyére új (bovden)vezetők jöttek:
Ezeket is fújnom kell majd, mert precízen be tudnak állni a sótól, aztán nem lesz állítgatási lehetőség többé!
S a legröhejesebb, a műszerfal:
Nagyjából háromszor annyit ér az iránytű, mint az egész bicaj. De így szeretem!
A hosszú élet titka a sárvédő. Névjegyemmé vált hátsó rögzítésem (prizmatartó az alapja) itt is alkalmaztam:
A fékbetétek utalnak valamire...? (nem arra)...
A kulacs egyértelmű:
Sajnos a vázon csak egy tartó felszerelésére van közvetlen lehetőség, de már megvan a megoldás. Ha itt az idő, megmutatom!
Egyben a gépsárkány - világítás, kistáska, palack, iránytű, gélnyereg, vasrugózás - totális komfortzóna!
Az 59cm-es váz irgalmatlan nagy(nak tűnik), de ennek a hossza jó. Hja, azok a régi építések...!
És a cikk, illetve a bringa végén - ne feledjétek egyre hosszabbak sötét napszakok! Lámpát (prizmát) a kerékpárra!
Aztán lehet menni bugyborékolni a felhőszakadásba! Kellemes alapozást!